Міська ПНМК учителів іноземної мови           м.Красний Лиман    

Меню сайту
Форма входу
Пошук
Методичні підказки зі створення ЄМП учня
Підказка № 1

«Портфоліо? Навіщо воно нам? Сутність і потреба  «нововведення»

В умовах новітньої освітньої системи в Україні педагог повинен не тільки постійно професійно зростати, але й оцінювати свою роботу через досягнення учнів.

Відповідно до рекомендацій Ради Європи навчання іноземних мов здійснюється за допомогою компетентнісного підходу, який спрямований на розвиток особистості учня та його самооцінку.

 Таким чином, у зв’язку з переходом до профільного навчання ідея створення «мовного портфеля», як збірки документів, що свідчать про рівень знань, вмінь, досвіду міжкультурного спілкування, допомагають простежити розвиток особистості, виявити її нахили і здібності, набуває актуальності.

 З усіх проблем, з якими стикаються вчителі, - це відсутність в учнів мотивації. Деякі вчителі вирішують цю проблему, роблячи свої уроки жвавими та цікавими, вибираючи стимулюючі види навчальної діяльності та цікаві матеріали. Але цього буває недостатньо, повинна бути створена певна система спільної діяльності учня та вчителя, яка буде розподіляти відповідальність за процес навчання між ними. В умовах традиційної освітньої системи учень залишається відстороненим від процесу оцінювання, і мотиваційна функція оцінки поступається контрольній.

 Саме створення Мовного портфоліо допоможе учням:

Ø      осмислити результати своєї діяльності; 

Ø дасть змогу педагогу залучити їх до поставлення нових цілей;

Ø  реально покаже динаміку, прогрес у іншомовному навчанні;

Ø  на перший план виносяться досягнення (те, що учень знає і вміє з певної теми чи розділу);

Ø перевага віддається самооцінці, що підвищує мотивацію;

Ø заохочує активність і самостійність;

Ø формує загальнонавчальні вміння: цілевизначення, планування, організації  діяльності, рефлексії та самооцінювання.

Мовне портфоліо – це засіб автентичного оцінювання, а його використання дозволяє зробити процес іншомовного навчання прозорішим для учнів.

Використовуючи Мовний портфель учні знайомляться та вчаться працювати із загальноєвропейськими рівнями володіння мовою.

 МП виконує важливі педагогічні функції:                                                                                                                        

Ø     діагностичну (фіксує прогрес у навчанні за певний період);

Ø     цілевизначення (допомагає виробляти вміння ставити цілі та контролювати їх досягнення);

Ø     мотиваційну (заохочує учнів і вчителів до систематичної роботи);

Ø     змістову (охоплює весь зміст вивченого матеріалу);

Ø     розвивальну (забезпечує неперервність процесу навчання і розвитку з року в рік);

Ø     рейтингову (демонструє рівень сформованих вмінь і навичок).


Підказка № 2

«Створення, оформлення та робота з "мовним портфелем” учня»

Виділяють три види портфоліо: - портфоліо документації (оцінне чи робоче). Це роботи, зібрані протягом всього періоду навчання, які засвідчують навчальний процес учня; - портфоліо процесу – це матеріали, які демонструють вироблення в учня загальнонавчальних і предметних умінь, відображають його рефлексію навчального процесу; - портфоліо показове (презентаційне), яке містить найкращі роботи та письмовий аналіз учнем змісту портфоліо.

Робоче та оціночне портфоліо можна назвати найпоширенішими. В нього учень вкладає всі продукти своєї навчальної діяльності, а наприкінці семестру чи навчального року разом з учителем, аналізують зміст і добирають матеріали, які можуть засвідчити зростання рівня вмінь та навичок.

Мовне портфоліо - це комплект документів самостійних робіт учня, який складається із трьох частин: мовного паспорта, мовної біографії його користувача і досьє.

Мовний  паспорт коротко відображає комунікативну і некомунікативну компетенції учня. Йдеться про всі нерідні мови, які вони вивчають, ДПА та її результати, міжкультурні контакти.

Мовна біографія містить дескриптори, за допомогою яких уточнюється та оцінюється (учнем та вчителем) рівень володіння учнями іноземної мови. Учень визначає свій рівень володіння мовою, яку вивчає за таблицею самооцінки. Він уважно освоює опис комунікативних вмінь у бланках самооцінки, а потім позначає ті комунікативні вміння, якими він, на його думку, вже оволодів, і ті, якими треба буде оволодіти. Вчитель допомагає учню побачити свої досягнення та недоліки та намітити шлях подолання останніх.

Досьє включає в себе найкращі проекти, письмові роботи учнів, аудіокасети, відео, комп’ютерні програми, які допомагають у навчанні або, які створили самі учні. До цієї частини  можуть входити сертифікати, грамоти, дипломи та інші нагороди, які демонструють розвиток навичок та зростання рівня знань з предмету.

Відносно наповнення та структури портфоліо, то єдиних вимог немає. Зміст Мовного портфеля залежить від можливостей вчителя та класу, сформульованих цілей.

Наголошуємо на наступних етапах роботи по створенню портфоліо: 

1. ознайомлення учнів із суттю "портфоліо", ухвалення рішення учнями та вчителем про його створення, визначення цілей роботи, критеріїв оцінювання

2. комплектування матеріалів

3. осмислення (рефлексія та аналіз як результату, так і процесу навчання).


Для оформлення Мовного портфоліо краще використовувати теки, куди вкладаються окремі файли з аркушами. Можливі інші варіанти, але єдина вимога – це зручність у зберіганні та користуванні.

Робота з Мовним портфоліо проводиться протягом усього часу навчання. На початку навчального року учні визначають свій мовний рівень. У деяких він залишається незміненим, а дехто його підвищує. На основі досвіду з портфелем самооцінка в учнів стає об’єктивнішою. Учні визначають на кожен семестр той дескриптор, над яким будуть працювати самостійно.

 Підказка № 3

«Оцінювання та презентація "мовного портфоліо” учня».

На призначений урок учні повинні показати результат своєї групової чи індивідуальної роботи у вигляді презентації.

Інформаційна презентація – це унікальний і найсучасніший спосіб пред’явлення інформації з використанням демонстраційних засобів: текстових матеріалів, фотографій, малюнків, діаграм, звукового супроводження і навіть зроблених своїми руками речей. Характерною рисою презентації є викладення своєї теми стоячи. Сам факт, що учень стоїть перед слухачами – це подолання психологічного барєру. Необхідно намагатися переконати учнів, що той хто виступає повинен зацікавити аудиторію не тільки змістом свого виступу, але й манерою поведінки, здатністю пригортати до себе увагу. Тому подібна форма роботи виховує в учнів упевненість та вміння володіти аудиторією, сприяє реалізації їх власних цілей: показати результат своєї роботи. Доцільним є надання допомоги учням перед виступом (як звертатися до аудиторії, як правильно акцентувати увагу на змісті, як бути готовим відповідати на запитання при обговоренні та як закінчити свою презентацію).

Все це дає змогу побачити зростання чи зниження інтересу до вивчення іноземної мови. Портфоліо може допомогти  педагогу відкоригувати свою діяльність. 

Критерії наповнюваності та оцінки Мовного портфеля повинні формулюватися учнями разом з вчителем, звертаючи увагу на цілі, визначені на початку навчального року та кожної теми.

Портфоліо можна оцінювати за чотирма рівнями:

Ø     Високий рівень: вміст свідчить про великі докладені зусилля та очевидний прогрес учня у розвитку його мислення, предметних і комунікативних вмінь, високий рівень самооцінки і творче ставлення до предмета; у змісті та оформлені яскраво виявляються оригінальність і винахідливість власника.

Ø     Достатній рівень: портфоліо демонструє добрі знання та вміння учня, але може не бути деяких елементів; недостатньо виражена оригінальність у змісті та оформленні. 

Ø     Середній рівень: основний акцент зроблено на сформованості програмових знань та вмінь; бракує документів, що демонструють розвиток творчого мислення, здатності застосовувати здобуті знання. 

Ø     Слабкий рівень: портфоліо не дає уявлення про здібності та старанність учня, прогрес у навчанні та рівень сформованості якостей, що відображають основні цілі курсу і критерії оцінювання; представлені окремі аркуші з неповністю виконаними завданнями і вправами і т.п..

 Презентація може проходити в різних формах за бажанням учнів: захист, співбесіда, виставка, конференція тощо.

Найкращій варіант портфоліо після рефлексивного аналізу зараховують як підсумкову роботу.

 Самооцінювання фокусується на трьох аспектах:

1)                    навчальний процес;

2)                    учнівські комунікативні вміння, відповідно до Загальноєвропейських рівневих стандартів;

3)                    лінгвістична компетенція учня.

Використовуючи самооцінювання, учні починають краще розуміти методи оцінювання, що може допомогти їм у складанні ДПА чи ЗНО.

 

Погода
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz