Державна підсумкова атестація в основній школі у 2013
році. ДПА 9 клас У 2012/2013 навчальному році державна підсумкова атестація учнів 9-х класів
проводиться з п'яти навчальних предметів: української мови, біології,
географії, математики, а також іноземної мови чи іншого гуманітарного предмета
за вибором навчального закладу
У
загальноосвітніх навчальних закладах (класах, групах) з поглибленим вивченням
предметів, спеціалізованих навчальних закладах, ліцеях, гімназіях, колегіумах
предметом за вибором може бути той, що вивчався поглиблено.
З усіх
обов’язкових предметів атестація проводиться письмово за збірниками,
рекомендованими Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України. У разі
проведення атестації за вибором, форму проведення атестації (усно чи письмово)
обирають учні.
Випускники
основної школи загальноосвітніх навчальних закладів (класів, груп) з навчанням
мовами національних меншин, які прибули із закордону і почали вивчати
українську мову в поточному навчальному році, замість атестації з цього
предмета можуть, за заявою батьків або осіб, які їх замінюють, та рішенням
педагогічної ради, проходити атестацію з мови навчання.
Матеріали
для державної підсумкової атестації з іноземної мови у 9 класі
загальноосвітніх навчальних закладів складені відповідно до чинної програми з
іноземних мов.
Державна
підсумкова атестація з іноземної мови проводиться за навчальними посібниками:
·
"Збірник
завдань для державної підсумкової атестації з англійської мови. 9 клас"
(авт. Коваленко О. Я., Чепурна О. В., Ворон Г. Л., Шопулко М. Н. – К.: Центр
навчально-методичної літератури, 2013);
·
"Збірник
завдань для державної підсумкової атестації з німецької мови. 9 клас"
(авт. Коваленко О. Я., Горбач Л. В., Трінька Г. Ю. – К.: Центр
навчально-методичної літератури, 2013);
·
"Збірник
завдань для державної підсумкової атестації з французької та іспанської мов. 9
клас" (авт. Коваленко О. Я., Клименко Ю. М., Файзуліна Л. М., Костилев А.
І., Плієнко В. П. – К.: Центр навчально-методичної літератури, 2013).
Зміст і
формат атестації враховує головну мету навчання іноземної мови у
загальноосвітніх навчальних закладах – формування в учнів комунікативної
компетенції, базою для якої слугують комунікативні вміння, сформовані на основі
мовних знань і навичок.
Об’єктами
контролю визначаються читання, письмо та говоріння як види мовленнєвої
діяльності, а також лексичний і граматичний аспекти іншомовної комунікації
(використання мови).
Зміст
тестових завдань будується на автентичних зразках мовлення, прийнятого у
Великій Британії, Франції, Німеччині, Іспанії, та відповідає сферам і тематиці
ситуативного спілкування, зазначеним у шкільній навчальній програмі.
Завдання для
визначення рівня сформованості компетенції в читанні орієнтується на різні його
стратегії: з розумінням основної інформації (ознайомлювальне читання) та повної
інформації (вивчальне читання). Джерелами для добору текстів слугують
інформаційно-довідкові, рекламні, газетно-журнальні матеріали, уривки з
художніх творів, зміст яких узгоджується з навчальною програмою. Тексти для
ознайомлювального читання можуть містити незнайомі слова – до 5 %, а для
вивчального читання до 3 %, про значення слів можна здогадатись із
контексту, за словотворчими елементами, за співзвучністю з рідною мовою
(слова-інтернаціоналізми).
Завдання для
визначення рівня сформованості компетенції в письмі зорієнтовані на виконання
комунікативно-творчих видів діяльності: писати тексти різних видів та на різні
теми, пов’язані з інтересами та комунікативними потребами, що
узгоджуються зі змістом шкільної навчальної програми (зв’язне висловлювання,
оголошення, лист, листівка, анотація, відгук).
Контроль
лексичної та граматичної компетенції (використання мови) передбачає визначення
рівня сформованості мовних навичок: здатності самостійно добирати і
формоутворювати лексичні одиниці та граматичні явища відповідно до
комунікативних потреб спілкування в межах сформульованих завдань. Основними
засадами для вибору видів і змісту тестів слугують завдання
комунікативно-когнітивного спрямування: редагування, доповнення, заповнення,
трансформація, перефразування.
Державна
підсумкова атестація з іноземної мови у 9 класі, як і в попередні роки,
проводитиметься за білетами, що містять завдання трьох видів: читання
тексту та виконання післятекстового завдання; письмова робота; бесіда за
пропонованими ситуаціями.
Перше
завдання білетів має на меті перевірити рівень сформованості в учнів умінь і
навичок читання, розуміння прочитаного тексту, уміння узагальнювати зміст
прочитаного, виокремлювати ключові слова та визначати значення незнайомих слів
за контекстом або словотворчими елементами.
Учень має
продемонструвати розуміння прочитаних автентичних текстів різних жанрів і
стилів, зокрема художню прозу, що відображають реалії життя та відповідають
віковим особливостям. Він уміє знаходити та аналізувати необхідну інформацію,
що подається у вигляді оцінних суджень, опису, аргументації, робити висновки з
прочитаного; виділяти головну думку/ідею та диференціювати основні факти і
другорядну інформацію; аналізувати і зіставляти інформацію, розуміти логічні
зв’язки всередині тексту та між його частинами.
Тексти можуть
містити до 5 % незнайомих слів, про значення яких можна здогадатися,
використовуючи лінгвістичну і контекстуальну здогадку, спираючись на сюжетну
лінію, та 2 % незнайомих слів, які не перешкоджають розумінню тексту
загалом.
Друге
завдання білетів складається з двох частин:
Перша
частина перевіряє рівень сформованості в учнів писемної мовленнєвої
компетенції, тобто володіння функціональними стилями писемного мовлення в
межах, визначених Програмою загальноосвітніх навчальних закладів з іноземних
мов, що також відповідає Європейському стандарту В1.
Учні вміють
писати особисті листи, використовуючи формули мовленнєвого етикету, прийняті в
країні, мова якої вивчається, розповідаючи про окремі факти та події свого
життя, висловлюючи власні міркування і почуття, описуючи плани на майбутнє та
запитуючи партнера про аналогічну інформацію, а також передавати повідомлення у
вигляді записки довільної форми.
Вони уміють:
розповісти про перебіг подій; описати людину, об’єкт; написати повідомлення
відповідно до поставленого завдання, зокрема про побачене, прочитане, почуте та
згідно із запропонованою мовленнєвою ситуацією; уміють обґрунтувати власну
точку зору; уміють складати ділові листи, написати оголошення, заяву, зробити
запис інформації. Обсяг письмового висловлювання складає 35–45 слів.
У частині
використання мови визначається рівень володіння лексичними, граматичними
знаннями, що передбачають уміння вільно спілкуватися. Учням пропонуються тести
з пропущеними лексичними одиницями або граматичними структурами.
Третє завдання
білетів перевіряє рівень сформованості навичок та вмінь мовлення за допомогою
зв’язного висловлювання.
Учні
спілкуються зі співрозмовником; чітко реагують на почуте під час спілкування;
беруть участь у бесіді та ведуть діалог у межах програмної тематики, реалізуючи
необхідні комунікативні функції; адекватно використовують у спілкуванні
компенсаторні засоби та найбільш уживані формули, що стосуються
лінгвокраїнознавчої сфери і надають спілкуванню більшої виразності, емоційності
та переконливості; використовують у процесі спілкування різноманітні мовні
засоби, у тому числі діалогічні єдності та формули мовленнєвого етикету,
прийнятого в країні, мову якої вивчають, а саме: для ініціювання, підтримування
і завершення спілкування, для аргументації власної точки зору і для
висловлювання свого ставлення до предмета спілкування.
Відповідь
учнів проходить у формі бесіди-діалогу із членами екзаменаційної комісії (з
елементами монологічного повідомлення).
Бесіда-діалог
повинна мати характер мовленнєвої взаємодії в межах запропонованої ситуації.
Учні реагують на репліки співрозмовника та стимулюють його до продовження.
Діалог – обмін інформацією повинен складатись із запитань і відповідей,
реплік-реакцій і реплік-спонукань. Монологічні висловлювання учнів повинні відповідати
ситуації; бути повними, послідовними, комунікативно спрямованими (містити
особистісні оцінні фрази, власне ставлення учня до об’єкта висловлювання),
лексично насиченими, правильно фонетично і граматично оформленими.
Державна
підсумкова атестація з іноземної мови складається з письмової та усної частин.
На виконання письмової частини (використання мови, читання та письмо) та усної
(говоріння) передбачено 35 хвилин (таблиця).
1 частина
|
2 частина
|
Читання 10
хв.
|
Говоріння
10 хв.
|
Письмо
(Використання мови) 15 хв.
|
|
25 хв.
|
10 хв. на
кожного учня
|
Державна підсумкова атестація з іноземних мов проводиться на основі матеріалів
збірників завдань, виконання яких дає змогу визначити рівень засвоєння змісту
чинної навчальної програми для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням
іноземних мов 11-річної школи. Вони відповідають загальноєвропейським рівням
(А2+ – В1).
Посібники
"Збірник завдань для державної підсумкової атестації з іноземних мов. 9
клас" містять 100 варіантів білетів з англійської мови; по 50 варіантів з
німецької, французької та 20 з іспанської мов.
Кількість
білетів добирається вчителями загальноосвітніх навчальних закладів відповідно
до типу навчального закладу (загальноосвітній навчальний заклад чи
спеціалізована школа з поглибленим вивченням іноземних мов) та кількості учнів
у класі.
Завдання
першого та другого питання білетів учні виконують на аркушах зі штампом
відповідного загальноосвітнього навчального закладу.
Складено на підставі листа МОНмолодьспорт № 1/9-92 від 08.02.13 року "Про порядок
закінчення навчального року та проведення державної підсумкової атестації у
загальноосвітніх навчальних закладах в 2012/2013 навчальному році".
За матеріалами:
Освіта.ua Дата публікації: 16.02.2013
|